(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
تبریز شهر اولین ها | سوغات خوراکی تبریز

سوغات خوراکی تبریز

سوغات خوراکی و شیرینی‌های تبریز


20 سوغاتی پرطرفدار تبریز از قرابیه تا چورتمه


تبریز یکی از کلان‌شهرهای ایران است که به دلیل موقعیت اقتصادی و صنعتی خود از اهمیت زیادی برخوردار است و کارخانه‌های بزرگ ماشین‌آلات و مواد غذایی زیادی در این شهر و اطراف آن وجود دارد. محصولات و سوغات خوراکی تبریز بسیار متنوع است و امکان ندارد کسی به این شهر سفر کند و از شیرینی‌های متنوع و صنایع دستی با کیفیت آن خرید نکند. سوغات خوراکی آن شامل انواع شیرینی‌ها مانند رشته ختایی، شیرینی لطیفه، راحت‌الحلقوم، باقلوا، باقلوای کادیف، قرابیه، شکلات تسبیحی، شیرینی نوقا، نان زنجبیلی، چوروتمه و باسلوق است. پنیر لیقوان، آجیل و خشکبار از دیگر سوغات خوراکی تبریز محسوب می‌شوند. از سوغات صنایع دستی تبریز می‌توان به چرم تبریز، قالی تبریز، ورنی بافی، نقره‌کاری، قلمزنی و منبت‌کاری اشاره کرد.

باقلوای تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

باقلوای تبریز

باقلوای تبریز

یکی از خوشمزه‌ترین سوغات خوراکی تبریز باقلوا می‌باشد که از خمیر ورقه‌ای، کره، مغز گردو، هل، پسته و شیره‌ای مخصوص که ترکیبی از آب، شکر، آب‌لیمو و گلاب است، تشکیل می‌شود. باقلوای تبریز در طعم‌های مختلف پسته‌ای، نارگیلی و بادامی در بازار موجود است و به شکل‌های مربع، لوزی و لوله‌ای برش می‌خورد. این سوغات تبریز طرفداران زیادی در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد. این شیرینی در شهرهای دیگر ایران مانند قزوین، تبریز و یزد نیز تهیه می‌شود و تفاوت آن در مواد اولیه تشکیل دهنده آن است.

لوز تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

لوز تبریز

لوز تبریز

لوز تبریز یکی از شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ تبریز است که نمونه مشابه آن در میبد یزد هم پخته می‌شود. لوز تبریز از پسته له شده، زعفران دم کرده، پودر قند، بادام، آب و شکر تولید می‌شود. طبق ادعای مردم تبریز، لوز تبریزی بهترین طعم را در بین لوزهای تولید شده در شهرهای مختلف ایران را دارد و یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار این شهر است.

شیرینی نوقا تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

شیرینی نوقا تبریز

شیرینی نوقا تبریز

نوقا شیرینی بسیار خوشمزه تبریزی است که شباهت زیادی به گز اصفهان دارد اما برخلاف گز که حالت خشکی دارد، نوقا نرم است و کش می‌آید. نوقا بین دو تکه نان میکادو قرار می‌گیرد و ممکن است از میوه‌های استوایی در تهیه این شیرینی استفاده شود. انواع مختلف شیرینی نوقا عبارتند از نوقای وانیلی، نوقای پسته ای، نوقای آجیلی، نوقای شکلاتی و نوقای گردویی. برای تهیه شیرینی نوقا از شکر، عسل یا شیره، سفیده تخم‌مرغ، مغز فندوق و پسته و نان میکادو استفاده می‌شود.

شیرینی اریس تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

شیرینی اریس تبریز

شیرینی اریس تبریز

شیرینی اریس یکی از شیرنی‌های خوشمزه تبریز است که در نگاه اول، آدم با دیدن آن به یاد شیرینی تافی می افتد. این شیرینی در انواع اریس تسبیحی، اریس شیری، اریس ترد و اریس کاکوئی تهیه می‌شود. برای تهیه شیرینی اریس شیر، شکر، کاکائو و خلال پسته بکار می رود.

قرابیه تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

قرابیه تبریز

قرابیه تبریز

شیرینی قرابیه یک نوع شیرینی جذاب و خوشمزه است که در مناطق آذربایجان، ترکیه، زنجان و قزوین تهیه می‌شود. قرابیه گردویی و قرابیه نارگیلی از انواع پرطرفدار این نوع شیرینی هستند. برای تهیه شیرینی قرابیه از بادام، شکر، تخم مرغ و مغزیجات استفاده می‌شود.

شیرینی لطیفه تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

شیرینی لطیفه تبریز

شیرینی لطیفه تبریز

شیرینی لطیفه تبریز، نوعی شیرینی خامه‌ای بسیار خوشمزه است. دور شیرینی ترد و مغز نرم و لطیفی دارد و وسط دو تکه آن مقداری خامه ریخته می‌شود. قسمت خامه‌ای شیرینی لطیفه را معمولا با مقداری پودر پسته تزیین می‌کنند. حتی می‌توان نیمی از شیرینی را در شکلات آب شده فرو برد و بعد پودر پسته را روی آن ریخت. تهیه شیرینی لطیفه تبریزی مقداری سخت است زیرا نیاز به دقت و سرعت عمل دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده شیرینی عبارتند از آرد سفید، نشاسته ذرت، تخم‌مرغ، خامه و شکر. این شیرینی خیلی خوشمزه با چای صرف می‌شود.

راحت الحلقوم تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

راحت الحلقوم تبریز

راحت الحلقوم تبریز

راحت‌الحلقوم یکی از شیرینی‌های خیلی خوشمزه و خاص است که طرفداران زیادی در همه جای ایران دارد. این شیرینی که از معروف‌ترین سوغات تبریز به شمار می‌رود، اصالتا متعلق به کشور ترکیه است. راحت‌القوم در تبریز نیز به سبک ترکیه‌ای تهیه می‌شود و دارای نام‌های دیگری مانند لقوم و لکوم نیز است. برای تهیه شیرینی راحت‌القوم ترکیبی از نشاسته، گلاب، شکر، آب، آرد و کره استفاده می‌شود.

چورتمه تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

چورتمه تبریز

چورتمه تبریز

چوروتمه یا ریس خشک تبریز، یکی از سوغاتی‌های شیرینی شهر تبریز است که شباهت زیادی به اریس تبریز دارد. تفاوت اریس و چوروتمه، در بافت آن‌ها مشخص می‌شود که بافت اریس نسبت به چوروتمه، کمی نرم‌تر است. چوروتمه، معمولا در شکل‌های مربعی عرضه می‌شود و رنگی قهوه‌ای-شیری دارد. طعم کاکائویی آن نیز، به رنگ قهوه‌ای تیره است. در حال حاضر این شیرینی به سختی در تبریز یافت می‌شود و جزو سوغاتی‌های کمیاب است. برای تهیه چوروتمه یا به سراغ تولیدکنندگان محلی در دالان‌های بازار تبریز بروید و یا خودتان در آشپزخانه آن را تهیه کنید.

شیرینی کنجدی تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

شیرینی کنجدی تبریز

شیرینی کنجدی تبریز

یکی از شیرینی‌های محبوب و معروف تبریز شیرینی کنجدی است که به دلیل وجود کنجد در آن ارزش غذایی بالایی دارد. این شیرینی از زرده تخم مرغ، شکر و کنجد تهیه می‌شود و در جشن‌ها، مهمانی‌ها و شب‌نشینی‌ها دارای جایگاه خاصی در مجلس است.

شیرینی پیچ انگشتی تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

شیرینی پیچ انگشتی تبریز

شیرینی پیچ انگشتی تبریز

شیرینی پیچ انگشتی یا پفک گردویی از شیرینی‌های خوشمزه تبریز است که بیشتر در عید نوروز برای پذیرایی از مهمانان تهیه می‌شود. برای پخت این شیرینی از زرده تخم‌مرغ، گردوی خرد شده، وانیل، پودر شکر و پسته استفاده می‌شود. اگر به شهر تبریز سفر می‌کنید حتما شیرینی پیچ انگشتی را به عنوان سوغات تبریز فراموش نکنید.

رشته ختایی تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

رشته ختایی تبریز

رشته ختایی تبریز

شیرینی رشته ختایی که با نام تل کادایف در ترکیه شناخته می‌شود، معمولا در ماه رمضان طبخ می‌شود. رشته، کره و پودر قند مواد اصلی برای تهیه رشته ختایی هستند که برای دادن عطر و طعم به آن از ترکیب زنجبیل، دارچین، پودر گل‌محمدی و گلاب استفاده می‌شود. در میان این شیرینی مغز گردو و پسته وجود دارد که بر ارزش غذایی آن می‌افزاید.

حلوا بزرک تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

حلوا بزرک تبریز

حلوا بزرک تبریز

حلوا بزرک نوعی حلوای تیره رنگ است که برای تولید آن از نوعی دانه روغنی به نام بزرک سیاه استفاده می‌شود. این دانه روغنی از عطاری‌های شهر، قابل تهیه است. این حلوا بسیار پرخاصیت و دارای طبع گرم است.

عسل سهند تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

عسل سهند

عسل سهند

عسل سهند یکی از سوغات تبریز می‌باشد که به دست زنبورداران شهر مراغه تهیه و تولید می‌شود. از آنجایی که زنبورها از گل‌های طبیعی دامنه کوهستان‌های این منطقه تغذیه می‌کنند، عسل تولید شده در این منطقه طعم خاصی دارد.

آجیل و خشکبار تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

آجیل و خشکبار تبریز

آجیل و خشکبار تبریز

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز، آجیل است که در نزد خود تبریزی‌ها نیز محبوبیت خاصی دارد. سرانه مصرف آجیل در تبریز بالاست و از قدیم‌الایام پای ثابت مراسم و جشن‌ها بوده‌است. آجیل تبریز بسیار با کیفیت است و علاوه بر گردشگران ایرانی که به عنوان سوغات تبریز آن را تهیه می‌کنند، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ترکیه، هند و پاکستان نیز شهرت دارد و هر ساله به این مقاصد صادر می‌شود. تبریز به دلیل آب‌وهوای مناسبی که دارد انواع خشکبار در آن تولید می‌شود. هلو، زردآلو، آلو و انگور در شهرستان‌های اطراف تبریز بعمل می‌آیند، که به هر دو روش صنعتی و سنتی خشک می‌شوند.

پنیر لیقوان تبریزی | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

پنیر لیقوان تبریزی

پنیر لیقوان تبریزی

یکی از فوق‌العاده‌ترین سوغاتی‌های تبریز، پنیر لیقوان می‌باشد. آب‌وهوای خوب تبریز باعث شده تا مراتع و چمنزارهای مناسبی برای پرورش دام در دره‌های لیقوان پدید آید و اهالی آن منطقه انواع لبنیات و پنیر را تولید کنند. طعم پنیر لیقوان بسیار دلپذیر است.

نان روغنی تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

نان روغنی تبریز

نان روغنی تبریز

نان روغنی تبریز یکی از انواع نان‌های خوشمزه ایرانی است که در ماه رمضان طرفداران زیادی دارد. در زبان ترکی به این نان، "یاغلی چورک" و "یاغلی کوکه" می‌گویند. "ایشلی کوکه" یکی دیگر از نان‌های روغنی تبریز است که آن هم پرطرفدار است.

مربای گل سرخ تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

مربای گل سرخ تبریز

مربای گل سرخ تبریز

مربای گل‌محمدی یکی از مرباهای اصیل ایرانی است که اصالت آن به تبریز برمی‌گردد. مربایی خوشمزه، خوشرنگ و مفید که هم با برگ گل تازه و هم گل خشک قابل تهیه است. برای تهیه این مربا، حتما باید تلخی برگ گل گرفته شود. البته گل‌های مناطق کوهستانی آذربایجان به اندازه گل‌های کاشان تلخی ندارند. در نظر داشته باشید که گل محمدی دارای دو رنگ صورتی و سرخ است و بهتر است در تهیه مربا گل محمدی از نوع صورتی آن استفاده شود زیرا گل محمدی سرخ، تلخی بیشتری نسبت به گل محمدی صورتی دارد.

نقل تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

نقل گشنیزی نعنایی

نقل تبریز

نقل از جمله تنقلاتی است که در اندازه و طعم‌های متفاوتی تهیه می‌شود و معمولا به جای قند با چای میل می‌شود. در ایران طبق یک سنت دیرینه در مجالس عروسی، روی سر عروس و داماد نقل پاشیده می‌شود و نقل نشانه شادی و خوشحالی است. نقل تبریز مانند نقل یزد و نقل مشهد، در طعم‌ها و عطرهای بسیار متنوع عرضه می‌شود. نقل بیدمشک، نقل گشنیزی، نقل آلبالویی، نقل گردویی، نقل پسته‌ای، با عطرهای گل محمدی، وانیل، زعفران و نعنا از انواع نقل تبریز است. برای تهیه انواع نقل، از ترکیباتی مانند شکر، کرم تارتار، وانیل، گلاب، مغزهای خوراکی، عرق بیدمشک، زعفران، گل محمدی، دارچین، کاکائو، عصاره آلبالو و تخم گشنیز استفاده می‌شود. مغزهای خوراکی شامل مغز گردو، خلال بادام و مغز پسته است. در صورت خرید نقل، بلافاصله بعد از مصرف کیسه پلاستیکی را کاملا ببندید و نقل را در معرض هوا قرار ندهید. تا زمانیکه نقل را از کیسه پلاستیکی خارج نکرده‌اید، تازگی خود را حفظ خواهد کرد. نقل را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

پرسش‌های متداول


سوغات تبریز از کجا بخریم؟


شیرینی‌های معروف تبریز کدامند؟

باقلوا، قرابیه، لوز، اریس و نوقا از شیرینی های معروف تبریز و استان آذربایجان شرقی هستند.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟